Monday, June 30, 2014

Salam Ramadhan Al - Mubarak 1435 Hijrah│Resipi Puding Jagung Manis

Assalammualaikum dan selamat pagi. 

Selamat menyambut Ramadhan Al - Mubarak 1435 Hijrah aku ucapkan terutama buat keluarga, saudara mara, rakan-rakan dan semua umat islam seluruh dunia, tak kira lah samaada kita saling mengenali ataupun tidak, semoga Ramadhan kali ni membawa sinar baru dalam kehidupan dan mengharap agar Allah s.w.t menerima segala amalan kita. Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi, hari ni dah masuk hari ke-2 kita berpuasa, syukur yang tak terhingga di atas nikmat limpah kurniaannya. Semoga Allah terus kurniakan kesihatan yang baik, untuk sama-sama kita melakukan amal ibadah di bulan mulia, bulan yang penuh dengan barakah ni. Amin :-) 

Haaaa amacam puasa korang ? Ok tak ? Alhamdulillah ^_^

Ok memandangkan semalam hari pertama berpuasa, Ahad cuti lak tu, atas permintaan dari hubby, sempat lah aku buat Puding Jagung Manis untuk berbuka. Lagipun semalam kitorang berbuka kat rumah mak, tak manis kan kalo pegi tangan kosong, bukan tak nak beli kat bazaar tapi buat sendiri jimat, 1 adunan boleh makan untuk satu keluarga, lagi pun air tangan bini/menantu kan lebih sedap heeeeee..... Pada yang nak mencuba dessert yang superb simple ni, silakan, jangan memalu ya ....


Bahan-Bahan
  • 1 cup Tepung Kastard 
  • 3 cup Air 
  • 3/4 cup Gula 
  • 400ml Susu Cair - Boleh ganti dengan santan
  • Setin Jagung Manis
  • 1 Sudu Besar Butter - Untuk nampak berkilat 
Caranya

Masukkan semua bahan-bahan di atas dalam periuk/kuali, kecuali butter dan masak dengan api yang sederhana hingga adunan tadi menjadi sedikit pekat. 

Bila adunan dah pekat, masukkan butter dan terus kacau hingga mendidih/meletop/berkilat.

Padam api dan tuangkan terus dalam loyang/bekas/acuan.

Biarkan sekejap hingga adunan tadi sejuk dan sedia untuk dimasukkan dalam petiais.

Selamat mencuba !

Friday, June 27, 2014

Selamat Ulang Tahun Sayang │Mama, Ayah, Adik Love Kakak

♥♥♥ KENSHIDO INTERNATIONAL - MEGA LIFE IN MAKING ♥♥♥ 

 Assalammualaikum! Hai fellas ^_^ 

Hari ni, 27 June 2014 bersamaan hari jumaat yang penuh barakah, adalah hari ulang tahun kelahiran puteri sulung kami, Nur Adriana Balqis Bin Md Hafizi yang ke-9 tahun. Doa dan harapan mama ayah, inginkan kakak berjaya dalam kehidupan dan menjadi anak yang solehah. Jadilah insan yang sentiasa membahagiakan orang lain terutama buat kedua ibubapa mu nak!!

Moga kakak dipanjang umur, sihat selalu dan sentiasa ada bersama mama, ayah dan adik. Love you honey ;-) dari mama ayah dan adik. Lagu ni mama, ayah, adik dedikasikan khas untuk kakak. Dengarlah bintang hati, Nur Adriana Balqis ^_^ 


Dengarlah bintang hatiku aku akan menjagamu
Dalam hidup dan matiku hanya kaulah yang ku tuju
Dan teringat janjiku padamu suatu hari pasti akan ku tepati

Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Karna bagiku engkaulah nyawaku

Dengarlah bintang hatiku aku akan menjagamu
Dalam hidup dan matiku hanya kaulah yang ku tuju
Dan teringat janjiku padamu suatu hari pasti akan ku tepati

Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Kerna bagiku engkaulah nyawaku

Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Kerna bagiku engkaulah nyawaku
Kerna bagiku engkaulah nyawaku 

Wednesday, June 25, 2014

Cara tangani tekanan di tempat kerja !

♥♥♥ KENSHIDO INTERNATIONAL - MEGA LIFE IN MAKING ♥♥♥ 

Assalammualaikum! Hai semua ^_^

Bagi insan-insan yang bekerja makan gaji macam aku, berdepan dengan tekanan di tempat kerja perkara biasa, sehari tak ada tekanan memang tak sah. Banyak faktor yang buatkan aku tertekan, antaranya bila TERPAKSA bekerjasama dengan manusia yang berpelajaran tinggi, berlagak, bodoh tapi sombong ! teramatlah sangat menyakitkan hati…

Aku tahu mana-mana kerja pun pasti akan ada sekor langau, tu memang dah kompom, tapi langau kat opis aku ni jenis langau *SAMPAH*, semak samun, mulut bau longkang.!!!!

Orang kata apa tu, adat dalam pekerjaan, tak semua indah dipandang mata, akan ada satu “lembaga hitam” yang mengganggu pemandanganmu. Maka hari ni izinkan aku untuk berkongsi beberapa tips yang boleh digunapakai, tangani dan mengelak dari terjelumus ke arah tu, tak kira lah di tempat kerja mahupun dimana-mana saja. In shaa Allah :))

Cara tangani tekanan di tempat kerja !

MULAKAN HARI DENGAN NIAT

Semolek-moleknya sebelum melakukan sesuatu perkara/pekerjaan, mulakanlah dengan membaca lafaz bismillah, tanamkan niat dalam hati agar apa jua pekerjaan/perbuatan yang dilakukan adalah hanya kerana Allah s.w.t. permudahkan dan mohonlah pertolongan padanya agar lancarkanlah hari-hari yang bakal ditempuhi dengan jiwa yang tenang tanpa sebarang prasangka buruk. In shaa Allah niat yang baik akan termakbulkan. Ameen. 

MEMAAFKAN DAN TIDAK BERDENDAM

Semaikanlah sifat memaafkan dalam diri, biarpun kepahitan dan kesakitan tu amat berat untuk dilupakan, cubalah agar perasaan marah, benci tak singgah dihati. In shaa Allah jika kemaafan yang dihulurkan, ketenangan dan kebahagiaan yang Allah anugerahkan sebagai ganjarannya. 

JANGAN IKUT HATI

Ikut hati mati, ikut rasa binasa. yang lepas biarkan berlalu, jadikan sejarah dalam hidup. Fokus kehadapan, jika dengan memikirkannya buat jiwa rasa tertekan, buat apa fikir ? Move on, hidup perlu diteruskan, Anggap saja ianya dugaan kehidupan. Jangan terlampau ikutkan perasaan amarah dan benci tu, seriously tak berbaloi wokeh !

BERSABAR

Sabar separuh daripada iman ! Sabar tuh indah tapi tak semua nampak keindahannya. Walau bagaimanapun kesabaran tuh ada batasannya, selagi masih mampu untuk bersabar dan tahan dengan situasi, maka tuh adalah yang sebaik-baiknya. Buat tak tahu jer, paling pun kalo dah bengang sangat, keluar buat seketika waktu, lepaskan yang terbuku pada seseorang yang boleh tahan telinga nak dengar. Lepaskan jangan pendam-pendam, kalo rasa nak jerit, jerit jer tapi jangan lah jerit kat opis, kang panggggggg !!!! bos bagi hadiah hehehe..

BERFIKIRAN POSITIF

Kekal positif dalam apa jua situasi, mungkin ada hikmah disebaliknya, Allah takkan menduga hambanya melepasi tahap kemampuannya. Biar apa pun tekanan, besar manapun ujian yang mendatang, hadapilah dengan penuh sifat kematangan dan secara orang dewasa, bukan bersifat keanak-anakkan. “Power” orang berfikiran positif, luar biasa, sangat luar biasa. Seriously !

JANGAN MELAWAN

Diam tak bermakna takut, tidak juga kerana salah tapi demi untuk tak nak keruhkan lagi keadaan. Kalo semua naik suara, marah, bila nak selesai ? tak guna nak tegakkan benang yang basah, cepat atau lambat, percaya atau tidak akhirnya kebenaran tu akan berpihak pada yang benar, in shaa Allah doa orang teraniaya mustajab ! Tak payah beria sangat nak kipas aircond bos bagai, dia akan tahu juga nanti sapa salah, sapa betol ! Percaya lah ;) 

Tu lah antara tip-tips yang aku amalkan tiap kali aku tertekan dengan kerja ataupun orang kat opis ni. Seselalu lah amalkan dan terapkan dalam diri tiap masa dimana dan dalam apa jua keadaan sekalipun wokeh. Sekian ;-)

Hari ni pun ai stress jugak sebab rindukan boyfren ai, budak baju itam ni huhuhuhu.....

Friday, June 20, 2014

Percutian 3H2M di Cameron Highland [Part 2]

♥♥♥ KENSHIDO INTERNATIONAL - MEGA LIFE IN MAKING  

Entry sebelum nya sila klik *Percutian 3H2M Di Cameron Highland


Sambungan pada entry yang lepas;-

Memandangkan semalam lepas check in kitorang tak banyak ber-aktiviti, cuaca tak mengizinkan. Hujan turun selebat-lebat alam, ku sangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari. Abeh prorgam tergendala sementara waktu sob…sob..sob… Elok jugak hujan, sekurang-kurangnya ada alasan aku nak tido hahaha…... penat weyh tadi daki bukit kat ladang tuh, abeh lenguh-lenguh kaki taw huhuhu….

Kekonon beria nak tido tadi tapi tak jugak, baru nak pejam ada saja yang kejutkan. Anak panggil, minta makan lapar, sesejuk nih pepaham sudah, perut akan berirama keroncong sentiasa. Mujur aku dah standby Maggie cup, senang dan jimat masa tak yah sesusah nak masak. Panas air jer hihihi… senang kan?

Ingat lepas bagi anak makan, boleh lah nak beradu jap….hurmm hubby pulak kacau…. Punya lama aku kat dapur, pong pang pong pang memasak (Maggie jer pung kihkihkih) tak nak pulak dia minta apa-apa, masa aku nak tido masa tuh lah minta itu ini,  lapar katanya, haishh grrrrrrrr…….. Naseb ler dia pandai umpan aku dengan benda lain kalo tak kuasa makkkk! Hahaha….

Petang tuh dah dekat maghrib baru hujan berhenti. Kedai kat sini buka awal, tutup pun awal. Masa kitorang keluar nak pi makan pukul 6, banyak yang dah tutup. Ada lah beberapa yang masih lagi buka tuh pun sebab ada pelanggan kat dalam, kalo tak rasa nya tutup jugak kot. Maka nya lepas makan balik apartment, tido….zzzZZZ

BERSAMBUNG HARI KE-2: DESTINASI PILIHAN? 

Dalam pepatah ada mengatakan yang “Masa itu Emas”. Sangat tak terasa bila masa berlalu, pejam celik pejam celik dah siang. Masuk hari kedua dah kitorang kat sini, ternyata masa sangat memcemburui, belum pun sempat nak ronda pusing-pusing kawasan, baru nak start berangan, fefeeling kekononnya tengah honeymoon dengan hubby. Banyak lagi tempat yang tak pi lagi nih, sempat ke ? Agak-agak cuaca ok tak ? hmmmmmm…..

Pagi tuh awal giler aku bangun eksaited, kan semalam tak dapat pi mana-mana puas tido, terperuk dalam apartment, haaaaa hari nih sakan ler… Nampaknya cuaca cantik, langit cerah dan matahari pun dah terpacak atas kepala. Suasana pagi kat sini memang sangat nyaman, sejuk sentiasa. Tak payah nak on aircond, kompom memang dah sejuk. Paling sejuk tang air ! Menusuk sampai ke tulang temulung, mengigil-gigil, ketaq abeh, masa kena perghhh ibarat kata macam mandi dengan ais ler, mujur aku tak bertukar jadi aisberg hihihihiiii ;p

Langit terang di sinari dengan cahaya pagi, hurmm keluar jenjalan best nih ! Cecepat aku kejut kan hubby dan anak-anak, suruh dorang bersiap. Perut pun dah start bunyi nih, laaapar padahal malam tadi kemain banyak lagi mencekik itu ini, sampai perut kembong tapi tetap jugak terasa lapar lagi…bahahahaha…adeh! 

Semua dah siap, let go babeh, kita pusing CH sampai lebam muhahahaha….

Oppssss lupa nak bagi tahu, Cikju (auntie belah hubby), dia pun ikut jugak. Tapi datang lambat sehari, tadi kebetulan ngam-ngam masa tengah bersiap nak keluar dia sampai. Hurmm molek sangat lah tuh, dah alang-alang nak merayap kan, boleh lah kitorang singgah homestay tempat dia sewa kejap. Cantik, pemilik homestay tuh melayu kita. Homestay suasana kampong, dekat sangat dengan strawberry park, jalan kaki pun dah sampai, banyak pilihan. “Homestay Kampung Taman Sedia”... boleh pilih ladang mana korang nak terjah ! Cantik tapi sayang buahnya, bukan musim kot hurmmmmmmm.....


















Haaaaaaa cantik tak ? Cantik tak ? Gegambar nih semua kat ladang stoberi yang ada berdekatan dengan Homestay Kampong Taman Sedia. Seriously best giler (Y)



Barisan anak beranak atuk nenek cucu cicit yang pi ritu. Eh ! Eh ! seseorang yang di dapati hilang, sapa erk? cer teka cer teka......hahahaha.....

Dah puas jenjalan makan aiskrim stoberi kat situ, kitorang pi Big Red Strawberry Farm. Ladang stoberi yang terbesar sekali kata apek cina tuh lah, betul ke ? betul kot ! Tak kesah lah, tempat nih superb ! tak caya moh tengok nih...







 

  
Dan lokasi terakhir adalah Rose Farm / Rose Centre. Sebenarnya banyak tempat yang kitorang pi, tapi tempat-tempat yang aku kongsikan nih adalah destinasi pilihan kebanyakkan orang yang datang ke sini. Jadi kalo ada antara korang yang merancang untuk bercuti ke sini tapi tak taw nak pi mana, aku cadangkan korang boleh cuba pi tempat-tempat nih, best dan semua ada. Jom lah aku tunjukkan beberapa gambar yang sempat di snap ;-

 

  


   





Akan bersambung ke hari ketiga......next entry ya ;-)

Bersambung

Tuesday, June 17, 2014

Lembaran Baru Ramadhan 2014 │Tips kekal bertenaga di Bulan Ramadhan

♥♥♥ KENSHIDO INTERNATIONAL - MEGA LIFE IN MAKING ♥♥♥ 

 Assalammualaikum! Hai fellas ^_^ 



Kurang dari 10 hari saja lagi umat islam seluruh dunia akan menyambut bulan yang penuh dengan barakah, iaitu bulan Ramadhan Al-Murabak. Alhamdulillah syukur ke hadrat Yang Maha Esa kerana masih lagi mengizinkan aku dan keluarga menyambutnya pada tahun nih. Seperti tahun sesebelum, kami masih lagi ber-empat ! Bila nya nak ber-lima entah ler hurmmmm…..



Apa pun perasaan, keterujaan dan kegembiraan menanti tiba nya Ramadhan sangat mendebarkan, tak sabar rasa nya. Niat tahun nih nak puasa penuh, in shaa Allah jika dizinkan. Iya lah kalo boleh tak nak lah jadi macam tahun lepas, kejap puasa kejap kang cuti sob..sob..sob… faktor kesihatan jadi halangan nak puasa penuh huhuhu….Kata orang, sakit penghapus dosa-dosa kecil. Alhamdulillah, mungkin sebahagian darinya dah terhapus.



Setiap kali tiba nya Ramadhan pasti pelbagai coretan dan kenangan baru dapat di lalui bersama. Hurmm belum pun mula berpuasa aku seakan dah dapat bayangkan, ragam anak dan hubby masa nak kejutkan makan sahur nanti ! hehehe… Mesti kecoh, riuh rendah rumahtangga aku dengan ragam dorang anak beranak nih…Lebih-lebih lagi sekarang nih kan musim bola, FIFA WORLD CUP 2014 ! Musim hubby-hubby se-dunia pakat jadi “security guard”.… pak guard, keje obertime depan tibi hahahahaaa…



Walaupun zombie bola melanda di saat bulan Ramadhan tapi ada batasannya. Yang wajib mesti diberi keutamaan dulu. Bola, bola jugak tapi puasa tetap puasa ya, tiada alasan ngantuk, letih lemau bagai nah….



Tapi aku tak risau, sebab aku ada rahsia macam mana nak bagi hubby kekal bertenaga dan ceria sepanjang berpuasa nanti. Nak tahu rahsianya ? Pssstttttt…................Rahsianya, aku akan pastikan hubby amalkan memakan optiberry. 3biji 2kali sehari dimakan waktu sahur dan juga masa berbuka…. Supplement yang boleh membantu kami kekal focus, bertenaga dan ceria sepanjang hari…..yerp memang dah terbukti keberkesanannya, pada yang nak cuba, sila lah ;-)




Tips ketika bersahur



Kurangkan makan makanan yang masin/pedas/berlemak/manis. (sup yang sebaiknya)



Lebihkan minum air putih / masak.



Lewatkan waktu makan. (biasa aku lagi sejam nak habis waktu baru makan).



Makan supplement tambahan yang boleh memberikan tenaga ketika melakukan rutin harian. (aku makan optiberry, bagus untuk kesihatan dan sentiasa focus. Badan pun tak lemau)

Dan yang terakhir sekali jangan lupa baca niat puasa ya, bagi yang dah lupa niat puasa boleh rujuk Tips galakkan anak anak berpuasa beserta niatnya sekali


Sebelum aku undurkan diri dan mengakhiri perkongsian nih, aku nak ucapkan terima kasih bebanyak pada Top Blogger, otai Hasrulhassan.com kerana sudi menganjurkan segmen Bloglist Sahabat Blogger Ramadhan 2014, sekurang-kurangnya beliau sudi  membuka ruang dan peluang pada blogger macam aku nih mencuba heeeee........sudi lah kiranya terima penyertaan saya nih ya kihkihkih....pada blogger-blogger yang ingin turut serta, boleh rujuk terus pada beliau......

Sekian.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...