Friday, July 19, 2013

KUIH TEPUNG PELITA


Memandangkan kita masih lagi berada dibulan mulia bulan ramadhan ni, so N3 iolls kali ni pun masih lagi berkisarkan tentang bulan ramadhan. Semalam iolls ade google resipi kat kekawan blog iolls..hubby iolls mintak tolong buatkan kuih tepung pelita..!! penah makan kan?? Sedap kuih tu, ritu iolls ade beli kat bazaar rumah iolls sedap angat!! Tak cukup esoknya bila pegi beli lagi..masyaallah dekat sejam iolls duduk atas moto tunggu hubby iolls pegi beli..dah rupe patung cendana uolls iolls ni. Muntot iolls ni dah naik kebas tapi usah kate hubby iolls batang hidung dia pun iolls tak nampak…aduhh tunggu mase aje si gunung berapi ni nak muntah kan lava nya =_= ..


kat depan iolls ni dari takde kreta sampai dah ade sampai kreta tu dah blah pun hubby iolls tak sampai jugak. Dalam hati iolls cakap “aduh ni pegi beli ke pegi petik daun pisang pastu tolong buat kan ni..errrrr!!!! lambatnya..siap laa” hahaaaaa geram iolls tau…selang beberapa minit pas iolls bebel-bebel, hubby iolls muncul...belom sempat iolls bukak mulut lg hubby iolls cakap “nah nak sangat kan, penat tau abang tunggu orang ramai betul beratur panjang tau..seb baek masing-masing pandai beratur kalo tak hurmm pagi esok pun lom tentu boleh beli tau..!!!” clup!! clup!! Panjangnya..tadi berkobar-kobar bertingket-tingket iolls nak marah hubby iolls terus…isyhhhh!!!!!!! hi3


Dek kerana tak sanggup dan tak nak lagi beratur panjang giler cam ritu, hubby iolls mintak suruh iolls buatkan dia tepung pelita ni..hurmm mane la iolls reti lagi pun tak penah pun iolls buat…haishh hubby iolls ni pun!! Yeayy iolls tahu… laa gini ke nak buatnya.. senang sangat laa..iolls pun dah buat pun, senang aje, tak caye?? Iolls ambik resipi dari kjee yang meletopsss tu =)


comot sikit tepung pelita iolls ni sebab nak cepat kan haha


TEPUNG PELITA
 
Bahan-Bahan

Sumber: kjee

Resipi: kjee


Lapisan Hijau

1cup tepung beras
1sudu besar tepung jagung
1cup gula
7cup air pandan – lepas dah diblend tapis ambik air aje
Sedikit pewarna hijau – kalo taknak takpe


Masukkan semua bahan-bahan dalam kuali. Masak dengan api sederhana hingga mendidih/meletup dan berkilat. Padam api dan masukkan dalam acuan dan ketepikan



Lapisan bawah/santan

¾ tepung beras
1sudu besar tepung jagung
7cup santan – boleh ganti 2cup air dan 5cup pati santan
1/2sudu the garam


Masukkan semua bahan-bahan dalam kuali. Masak dengan api sederhana hingga mendidih/meletup dan berkilat. Untuk lapisan santan agak lambat sikit so harap bersabar yer =) bila dah siap padam api dan campurkan atas lapisan hijau tadi. Biarkan sejuk kejap pastu boleh masukkan dalam petiais.



**haaa betul kan iolls cakap tadi..senanggg kan ^_^v .. ok pada uolls yang nak try buat tu boleh laa try yer !! time kasih dan selamat mencuba!!! salam seikhlas darihati yatie fizzy**
 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...