Wednesday, August 21, 2013

RENDANG AYAM MELETOP !!!

Hai Assalammualaikum semua! Hari ni aku nak kongsi satu resipi, actually dah lama aku buat tapi baru hari ni nak update kat blog ~~~ …kalo tak silap aku raya ke5 ritu kot…lupe lak tarikh dan harinya kih3 :-P Rendang!! Haa sape tak suka makan rendang kan..nak plak tu kalo dapat makan dengan nasi impit dengan sayur lodeh ataupun kuah kacang....Perghh terangkat habis koo…Skang kan bulan syawal bulan kita beraya..dah jadi cam trade mark laa plaks… asal raya je ade rendang! Asal ade rendang je raya ! Eh yeke? Bukan tak raya pun boleh makan rendang ke? Kan? biar laa abaikan saje…biasa laa dimana ade makanan maka disitu laa jua akan adenya aku haha…aku ngan hubby memang suka makan..koo bagi laa ape pun..kayu besi batu dan yang sewaktu dengannya aje kami tolak yang lain bedal je…tapi tak semua ler =.= bila dah suka makan, masaknya pun kena ler suka jugakk yer idak? sebabnya kalo makan beli ni kadang tu tak sedap mahal lagi tu kan. Tapi kalo aku buat sendiri puas hati..dah laa jimat belanja sedap pun sedap..makan pun puas silap-silap boleh tapow makan untuk esok hihi ^^, kan banyak jimatnya tu.. untung orang laki kalo dapat bini pandai masak…camm aku haha ~_~ HOHO tetiba masuk bakul angkat sendiri kan hehe…sebelum aku masuk bakul dan angkat berkali-kali, jom ler aku tunjukkan bahan-bahan resipi aku..kang bile dah masuk bakul tu kang..aku kemana resipi ntah kemana kang kuang3 O_o






RESIPI: RENDANG AYAM CILI PADI
RUJUKAN: IBU MERTUAKU
OLAHAN: AKU SENDIRI


BAHAN KISAR

@ 2 labu bawang besar
@ 1 labu bawang putih
@ 2 batang serai
@ 2 sudu besar Cili kisar/Cili Boh
@ Sebesar ibujari halia
@ Sedikit lengkuas – kalo suka tapi aku tak letak pun
@ Segenggam Cili Padi


BAHAN UTAMA

@ 1Ekor Ayam potong 16 – Mak Mertua aku suka guna ayam pencen/tua
@ 1kg Santan
@ 1paket kerisik
@ 3-4 helai daun limau purut
@ 3 Batang serai – Dititik/ketuk
@ 1 helai daun kunyit  - Hiris halus tapi ku tak letak pun
@ 1sudu garam
@ 1sudu gula
@ bahan perasa secukupnya
@ minyak untuk menumis


CARA BUATNYA

Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan mula menumis bahan kisar diatas hingga pecah minyak dengan api sederhana.

Masukkan ayam dan kaup balik ayam tadi dan biarkan seketika agar bahan tumisan tadi meresap ke dalam ayam.

Masukkan santan, serai dan daun limau dan kacau hingga sebati.

Bila nampak kuah dah agak pekat masukkan pula kerisik, daun kunyit, garam, gula dan bahan perasa secukupnya. Kacau hingga sebati.

Sementara tunggu kuah tadi menjadi pekat, sesekali tu kacau agar bahagian bawah kuali tidak hangit. Masak hingga rendang tadi pekat/kering.

Tutup api dan siap. Sedap dimakan dengan nasi atau nasi impit,sayur lodeh atau kuah kacang.



******************************************************************
THANKS FOR READING DEAR !
******************************************************************


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...